Medieseanul Mihai Zgondoiu expune de maine la Alert Studio – White Code, in Bucuresti. Expozitia se numeste THANK YOU FOR BUYING! si o sa fie deschisa publicului pana in data de 19 octombrie a.c..
Oamenii secolului XXI nu mai doresc reguli juste si echilibrate, nu mai accepta obligatii care reclama renuntarea la ceva. Astazi ne confruntam cu o viata sociala absolvita de grijile morale: “este“ nu mai e directionat de “trebuie“ si asa ajungem la “societatea permisivitatii generalizate“ (“Amurgul datoriei”– Gilles Lipovetsky). Mai degraba, ar putea fi numita epoca minimalismului estetic. Spiritul rigorist nu dispare, ci nu mai este socialmente preponderent.
Un prim element al masificarii productiei este transformarea lucrului in produs, in marfa. Lucrurile nu mai au o identitate a lor proprie caci fiecare este unul dintre miile de exemplare identice. Indiferentierea lucrurilor duce la indiferentierea oamenilor. Transformarea lucrurilor in marfa corespunde transformarii oamenilor in consumatori. Aceasta metamorfoza duce in primul rând la instaurarea aparenta a bunastarii. Daca problema echitatii sociale era formulata in termeni de redistribuire a unor bunuri valoroase dar putine la numar, astazi tehnologia realizeaza, prin producerea in masa a unei mari diversitati de bunuri, satisfacerea nevoilor tuturor consumatorilor; ce anume face posibila transformare lucrurilor in marfa si a personalitatilor umane in simpli consumatori? Raspunsul este reproductibilitatea indefinita si forma pe care o ia aceasta datorita tehnologiei. Ce sta la baza procesului de productie tehnologica? In primul rând crearea de produse atât de scumpe si complexe incât doar o piata impresionanta le poate plati.
Mihai Zgondiu intervine prin seria “Thank you for buying!” in piata de arta, nu pentru a vinde ci pentru a chestiona/problematiza situatia pietei de arta, intr-un târg de arta, intr-o maniera critic constructiva, prin punerea de intrebari asupra situatiei comerciale a pietei, cum se regleaza aceasta, prin ce mecanisme isi seteaza regulile: capitaliste, estetice, culturale. (Eugen Radescu)
Mihai Zgondoiu (n.1982) este artist, curator si galerist cu studii masterale si doctorale in domeniul artelor vizuale. Incepând cu anul 2014 preda ca asist. univ. dr. la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti – FADD, dep. Design. In practica sa artistica, oscileaza cu lejeritate intr-o arie larga de genuri si tehnici vizuale, de la desen, colaj si print experimental, la video-instalatii, actiuni-performance si interventii urbane.
Proiectele sale evoca un spirit critic (si autocritic dupa caz) fata de cliseele de gândire din societatea noastra actuala, parodiind falsele valori si icon-uri create de noile media prin diferite tipuri de propaganda fake news.
Cele mai recente expozitii/proiecte personale sunt: Fighting with Mozart!, Galeria Creart – Bucuresti 2018, EXTRAfaces, Galeria Uj Kriterion – Miercurea Ciuc 2017, Fight with Mozart!,! RKI – Vienna Contemporary (AT) 2017, New Wall – Calina. spatiu de arta contemporana Timisoara 2017, Dada Brancusi, Galeria MB-XL Bruxelles (BE) 2016 & Galeria Galateca – Bucuresti 2016, The Artist’s Golden Hand, Galeria FivePlus – Viena (AT) 2014 & Galeria Aiurart – Bucuresti 2013, Lenin’s Sleep, Piata Presei – Bucuresti 2011, The Red Line, Centrul National al Dansului din Bucuresti 2011, The Red Carpet, Curtea Muzeului Schlooss – Linz, (AT) 2011, Freedom as Visual Pattern, Galeria Hampden – Incubator Art Space, Amherst, Massachusetts (USA) 2010, Me Matrix, Galeria Calina – Timisoara 2009, Me, Galeria de Arta Contemporana a Muzeului National Brukenthal. Sibiu 2008. A mai participat in expozitii/proiectele de grup: RERE. Overriding Design with Art and Vice-Versa – Vienna Design Week 2016 (AT), DADADA – Media Art Festival – Muzeul de Arta – Arad 2016, Transformation – Muzeul Beelden Aan Zee, Haga (HO) 2014, BB6 (Bucharest International Biennial for Contemporary Art) 2014, IEEB4 & IEEB7 (International Experimental Engraving Biennial 2010, 2016), Now Art Now Future (The International Biennial of print – Vilnius 2008), lucrarile sale aflându-se in colectii particulare si de stat: Colectia de Arta Luciano Benetton (IT), Colectia de arta Alain Servais (BE), Colectia de arta Avium (RO), Colectia de Arta Daniel Stefanica (RO), Colectia de Arta Nasui (RO), Colectia de Arta Herczeg (RO), Fundatia Calina (RO), Colectia de Arta DFEWA (DE), Muzeul de Arta Vizuala, Galati (RO), Muzeul Florean de Arta Contemporana-Baia-Mare (RO), Muzeul National deArta-Satu Mare (RO).
Eugen Radescu este manager cultural, curator si teoretician, cu studii in stiinte politice (specializat in relativism moral si etica politica). A scris pentru diferite reviste si publicatii nationale si internationale. A fost, printre altele, curatorul Bucharest Biennale 1, cu tema “Identity Factories”, al expozitiilor “How Innocent Is That?”, “presently i have nothing to show and i’m showing it!” si “Common Nostalgia” la Pavilion, “Hidden Shadows/Roma stories” Mobius Gallery Bucuresti. A publicat cartea “How innocent is that?” la Revolver Book, Berlin. Este co-editorul PAVILION – journal for politics and culture, co-directorul Bucharest Biennale si presedinte al board-ului organizational al PAVILION si BUCHAREST BIENNALE. Este membru al board-ului de selectie apexart New York, pentru programele “Franchise” si “Unsolicited Proposal Program”. A tinut numeroase prelegeri si conferinte la diverse institutii, printre care apex, New York; Badisher Kunstverein, Karlshrue; Casa Encedida, Madrid; Universitatea de Arte, Cluj.
Este lector la Universitatea Bucuresti si profesor asociat Universitatea Babes-Bolyai din Cluj. Locuieste si lucreaza in Bucuresti.