În acest an se împlinesc 100 de ani de la deschiderea „Uzinelor de Modelat și Emailare Westen”, actualul Emailul. De-a lungul timpului societatea a rămas cea mai mare producătoare de produse de profil, produsele sale fiind comercializate în ţară şi străinatate, fiind unul dintre brandurile de frunte ale Mediaşului.
Fabrica a fost deschisă la data de 14 decembrie 1921, ca societate pe acţiuni cu un capital social de 6 milioane de lei, cu activitate principală de producere a articolelor emailate, zincate şi cositorite, destinate consumului intern şi exportului.
În anul 1945 acţiunile deţinute de cetăţenii străini, in valoare de 51, 16 % au fost preluate de către Administraţia Bunurilor Sovietice, iar întregul capital a fost naţionalizat în anul 1948, când a fost schimbată şi denumirea fabricii în Emailul Roşu.
Inginerul Valer Florea de la Emailul este considerat a fi “părintele” emailului românesc. Detalii ai aici.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, fabrica avut producţie tipică pe timp de război, în anul 1953 a fost incendiată, iar în anii `70 intreprinderea a fost de două ori inundată, alaturi de alte 13 unităţi economice de nivel republican. Pagubele totale au fost estimate la inundaţia din 1970 la 129 milioane de lei, la care s-au adăugat 137 de milioane lei, din pierderile de producţie. Până în anul 1978 a deţinut monopol pe piaţa din România.
Pictorul medieşean Arpad Jakab a realizat în anul 1982 o panoramă a zonei văzute dinspre fabrica Emailul (în perioada aceea Emailul Roşu): în plan apropiat este pictată colonia fabricii Emailul, clubul I. L. Caragiale şi o parte din halele Atelierelor Mecanice Gaz-Metan; în plan îndepărtat este clădirea actuală a Primăriei Mediaş, fabrica „8 Mai”, iar mai departe coşurile de evacuare de la fabricile de sticlă. Pe fundal sunt dealuri si o parte din cursul râului Târnava Mare.
Începând cu data de 14 ianuarie 1991, S.C. Emailul SA a preluat întregul patrimoniu al Intreprinderii Emailul, iar dupa 10 ani cifra de afaceri era de circa 400 miliarde lei.
Momentan compania este controlată în proporţie de 61,8% de asociaţia salarială Viitorul-Pas din Mediaş, în timp ce SIF Transilvania deţine 28,9% din capitalul social. Acţiunile se tranzacţionează pe rulaje scăzute pe piaţa secundară a Bursei de Valori Bucureşti. Prima zi de tranzacţionarea a fost 9 iunie 1997.
Emailul Mediaş (EMAI), producător de vase emailate cu 30,3 milioane lei capitalizare, a raportat pentru 2019 un profit net de 2,96 milioane lei.
Experienţa şi talentul oamenilor care au trecut prin această fabrică a făcut ca ea să dureze de generaţii, azi fiind una din cele mai mari societăți de acest profil din Uniunea Europeană.