Cea de-a 18-a ediție a celui mai dur raliu de hard enduro din lume, Red Bull Romaniacs, a debutat ieri, 27 iulie a.c., cu calificările ce stabilesc ordinea de plecare în prima zi de offroad.
459 de competitori din 45 de țări din toate colțurile lumii s-au aliniat astăzi la startul ediției denumite „Vertical Madness Reloaded”, ediție botezată în acest fel pentru a sublinia dificultatea traseului, unul ce însumează de patru ori înălțimea vârfului Everest ca elevație de nivel. În lipsa tradiționalului prolog din centrul orașului, concurenții au fost astăzi departajați printr-o sesiune de calificări ce a avut loc pe dealurile dintre Tălmaciu și Boița. Traseul calificărilor a variat între 8 și 18 kilometri, în funcție de clasa competitorilor. Ei sunt împărțiți în cinci clase, cu grade de dificultate diferite, clasa Atom având cel mai ușor traseu iar clasa Gold cel mai dificil.
Ordinea la startul sesiunii de calificări a fost dată de podiumul de anul trecut, cu Manuel Lettenbichler pe primul loc, Graham Jarvis pe locul secund și spaniolul Alfredo Gomez pe poziția a treia. Dacă în anii precedenți ploaia era cea care le dădea mai tot timpul bătăi de cap concurenților, anul acesta căldura le-a testat limitele, în ciuda faptului că au pornit în cursă relativ de dimineață. Câștigător în 2018, sudafricanul Wade Young a fost surpriza zilei, reușind cel mai bun timp, cu 19 secunde mai rapid decât bulgarul Teodor Kabakchiev, și el cu un rezultat surprinzător, o poziție secundă neașteptată raportat la calculele de pe hârtie.
Alfredo Gomez a încheiat podiumul sesiunii de calificări iar campionul en-titre, Manuel Lettenbichler, a încheiat prima zi de concurs pe poziția a patra. Câștigătorul calificărilor are marele avantaj de a-și putea alege poziția de start în prima zi de off-road. Prin urmare, deși a terminat primul calificările, Young va pleca mâine doar al treilea. Poate părea surprinzător, însă, pentru rideri, una dintre cele mai dificile sarcini în zilele de offroad este navigația. Primul concurent este întotdeauna dezavantajat, neavând pe ce altceva să se bazeze decât pe micul aparat GPS, în timp ce riderii care îl urmează îi pot călca pe urme, ceea ce le oferă un avantaj clar. Această tactică a fost aplicată cu succes în ultimii ani de toți câștigătorii prologului sau calificărilor, cum a fost situația de anul trecut. Kabakchiev va pleca mâine al doilea iar primul va porni în cursă Alfredo Gomez.
Nick Fahringer, din Statele Unite, a câștigat calificările la clasa Silver, cu un avans de 1 minut și 26 de secunde în fața italianului Alessandro Azzalini. Mani Gyenes, singurul sportiv din lume care a participat în toate cele 18 ediții ale Red Bull Romaniacs, a încheiat calificările pe locul 14 din 96 de competitori. Septuplul campion mondial la ski, legenda Marcel Hirscher, a încheiat ziua pe locul 60, la prima lui experiență la Red Bull Romaniacs.
La clasa bronz, cea mai numeroasă clasă, germanul Tim Ketterle a încheiat cu cel mai bun timp calificările, urmat de Bogdan Buțiu și Kilian Zierer, din Austria. Însă performanța zilei la această clasă îi aparține lui Pol Tarres, care parcurge traseul pe o motocicletă Yamaha Tenere 700.,o motocicletă mult mai grea și mai complicat de manevrat decât cele tradiționale de hard enduro. Chiar și așa, Tarres a încheiat calificările pe locul 7.
Azi încep adevăratele provocări pentru cei aproape 500 de rideri înscriși la ediția din acest an. Concurenții vor avea de parcurs trasee între 84 de kilometri – clasa Atom și 130 de kilometri – clasa Bronz, în zona Văii Oltului.